Tomáš Prokopič

(nar. 1981)

Dětství strávil jako počítačový maniak a
od svých 17ti let se živí jako programátor a softwarový architekt. V minulosti se zabýval vývojem podnikových databázových aplikací. Od roku 2007 se specializuje na řízení vývoje webových portálů, webových aplikací a redakčních systémů. Každodenní boj o přežití v digitálním kyberprostoru začal Tomášovi způsobovat syndrom vyhoření, jež ústil až do nenávisti vůči všemu, co v sobě má tranzistor. Psaní komiksu se pro Tomáše stalo vítaným únikem z reality a svým způsobem terapií.

Tomáš se také zabývá malováním obrazů a skládáním relaxační hudby, poslechnout si ji můžete zde:

www.prokopic.cz

Ondřej Nohejl

(nar. 1982)

Absolvoval VŠUP obor Architektura. Během studií na sebe upozornil originálním návrhem Národní knihovny na Letné, zasazené přímo
do svahu pod bývalým Stalinovým pomníkem. Ondřej si během studií přivydělával jako ilustrátor různých publikací a webových stránek. Je také autorem sošky Hrocha - anticeny na FebioFESTu. V současnosti je partnerem v architektonickém ateliéru ONArchitekti.

Přehled Ondřejovy výtvarné tvorby je zde: www.ondrejnohejl.cz

Často kladené otázky

Jak vás to vlastně napadlo - dělat komiks?

Tak to je delší historie. Ondřej chodil kdysi dávno na gympl s Tomášovým bratrem. Ondřej se věnoval kresbě a malbě odjakživa a Tomáš byl velkým obdivovatelem jeho umění, čas od času Ondřejovi dohazoval nějaký ilustrátorský kšeftíček. Kolem roku 2003 napsal Tomáš z nudy pár stripů komiksu o Vladimíru Špidlovi a jeho povedené vládě (výtvarně to byla photoshop montáž), tento komiks se nikterak nešířil a četlo ho jen pár známých, kamarádů a kolegů (můžete se na to mrknout zde - snad to Špidla, Standa, Cyril, Buzková nebo Součková nepoženou k soudu). Tomáš se od té doby žádnou podobnou tvorbou nezabýval. Ondřej však po letech dostal chuť udělat animovaný film, vzpoměl si na ten starý komiks a v hospodě se Tomáše zeptal, jestli by neměl o takovou spolupráci zájem. Tomáš byl nadšen vidinou kreativní tvorby, jež prudce kontrastovala s realitou jeho každodenního boje o obživu. Avšak myšlenka animovaného filmu byla záhy zavržena pro přílišnou náročnost takového projektu. A tak Tomáš začal psát scénář ke komiksu, který nedostal jméno a který zatím leží v šuplíku a čeká na svůj velký den. Ondřej namaloval kolem 20 stránek tohoto komiksu, jehož hlavním problémem bylo to, že to byl spíše komiksový román, který by potřeboval mít alespoň 150 stránek, aby šel uveřejnit a to by autoři mezitím příliš zestárli. V tomto komiksu, který se odehrával v Praze a celý se točil okolo podvodného teleshoppingu s pilulkami na hubnutí, vystupoval zahraniční investor, miliardář Ronald, ovšem pouze jako vedlejší postava, která byla součástí většího děje. Tomáše pak napadlo od této snahy upustit a místo toho zvolit jinou formu, kde by jednotlivé díly byly více nezávislé na nějakém širším ději a komiks by pak šel pravidelně vydávat po jednotlivých kouscích (tato forma byla převzata od Tomášova oblíbeného webového komiksu Sexy Losers). Tomáš přišel na to, že nejlepší bude, když ze starého komiksu vykuchá jednu vedlejší postavu Ronalda celé to postaví okolo něj a jeho rodinky.

Proč se Ronald jmenuje Ronald?

Jak bylo řečeno v předchozím odstavci, Ronald byl původně pouze vedlejší postava v úplně jiném komiksu. Když tedy Tomáš vymýšlel jméno pro tuto postavu, nedával tomu velký význam, protože netušil, že se Ronald stane hlavní postavou úplně jiného komiksu. Vzniklo to nějak samo, intuitivně.

Co máte společného s Topzine.cz?

Krátce poté, co jsme Ronalda začli vydávat, jsme byli osloveni šéfredaktorem tohoto portálu. Domluvili jsme se, že Ronald může na Topzinu bez nároku na honorář vycházet, čímž se dostane k širšímu publiku, za což jsme rádi. Nemáme však s Topzinem domluvenou žádnou exkluzivitu, takže pokud nás osloví s podobnou nabídkou provozovatelé jiných portálů nebo periodik, nebudeme se spolupráci bránit.

Jakou technikou se to kreslí?

Je to analogově-digitální technika. Nejprve se černým fixem na papír namaluje základ, ten se naskenuje do počítače, kde se ve Flashi za pomoci tabletu dovybarví a domalují se detaily.

Jak vypadá váš tvůrčí proces?

Tomáš nejprve napíše scénář, kde popíše co se má v jednotlivých políčkách stripu dít a co mají jednotlivé postavy říkat. Ondřej pak díl namaluje s prázdnými bublinami a Tomáš si pak ještě doupravuje dialogy ve finálně nakresleném dílu.

Kecáte si vzájemně do práce?

Ano, ale ne vždy. Je to oboustranné. Někdy Ondřej řekne Tomášovi, že někde má přiliš dlouhý text, nebo že ta pointa je málo vtipná, jindy zase Tomáš vytýká Ondřejovi, že postavy mají špatný výraz, nebo že něco by měl namalovat jinak. Kritika je však vždy konstruktivní!

Jak dlouho vám trvá udělat jeden díl?

Pokud přijde nápad, tak napsání jednoho dílu může v ideálním případě trvat kolem dvaceti minut. Stává se však, že se s tím Tomáš moří i dvě hodiny, než je s dialogem spokojený. Ondřejovi pak zabere kreslení přibližně 3-4 hodiny.

Mohu Ronaldův svět uveřejňovat na svém blogu / svých stránkách?

Ano, náš komiks je volně šiřitelný pod podmínkou, že na stripu zůstane označení autorů a odkaz na tyto stránky www.ronalduvsvet.cz.

Líbí se mi obrazy Ondřeje Nohejla - mohu nějaký vlastnit?

Ondřej si rád přivydělavá ilustracemi a malováním obrazů na zakázku. Pokud máte zájem o Ondřejovy ilustrace, flashové animace (třeba do firemní brožury, na web apod.) nebo o obrazy (zpravidla malované akrylovými barvami na sololitové desky až do velikosti 170x120cm), neváhejte nás kontaktovat na adrese info@ronalduvsvet.cz nebo přes Facebook. Ondřej se obzvláště rád věnuje industriální krajinomalbě a aktům. Přehled jeho tvorby je zde: www.ondrejnohejl.cz